MINI CLUBMAN – AUTOMOBIL KOJI JE OBELEŽIO JEDNU ERU.

MINI CLUBMAN – AUTO KOJI JE OBELEŽIO JEDNU ERU.

 

Dobro poznati model MINI Clubman debitovao je 1969. godine, kada je proizveden u više verzija, a njegov životni ciklus zaokružen finalnom edicijom koja je u martu 2023. puštena u prodaju. Stoga, pravi je trenutak da se osvrnemo na automobil koji je svojom posebnošću često privlačio pažnju.

 

MINI CLUBMAN

 

Kad se MINI prvi put pojavio 1959. godine, bilo je jasno da je pogodan da se „konvertuje“ u mnoštvo različitih automobila. Gotovo odmah je postao pikap, dok je Džon Kuper u njemu prepoznao potencijal za trkački auto. Zatim su se pojavile neke specifične verzije kao MINI – „Kombi za sladoled“ i MINI Wildgoose. Postojalo je više verzija modela Clubman i Clubman karavan koje su se posebno istakle.

 

Najpre su se pojavile karavan verzije originalnog MINI-ja. Tehnički su postojale dve, kao što su u to vreme postojala po dva od gotovo svih MINI modela. MINI u to vreme još uvek nije bio samostalan brend: prvi kompaktni automobili na koje mislimo kao na originalne MINI-je nosili su ili oznaku Austin Seven (kasnije Austin MINI) ili Morris MINI-Minor.

 

Karavan verzije originalnih MINI-ja bili su Austin Seven (kasnije MINI) Countryman i Morris MINI Traveller. Uprkos tome što su imali isti prednji deo, šasija im je bila malo duža od osnovnog MINI-ja, a imali su veći zadnji deo. Ti automobili su imali dvokrilna vrata prtljažnika, koja će postati najprepoznatljiviji element modela MINI Clubman. 

 

MINI CLUBMAN

 

Druga dva automobila koja su prethodila modelu Clubman bili su Riley Elf i Wolseley Hornet. Pojavivši se 1961. godine, oni su bili duže i luksuznije verzije MINI-ja. Sredinom šezdesetih, Riley Elf i Wolseley Hornet nisu izgledali tako moderno. Iako British Motor Corporation nije planirao da zameni samog MINI-ja, želeli su da široj MINI porodici priušte savremeni izgled.

 

Odlučili su da zamene limuzine Riley Elf i Wolseley Hornet jednim automobilom koji će postati Clubman. Kako su pravili novi model, želeli su da urade karavan verziju i upotrebe novi Clubman karavan kao zamenu za Austin Countryman i Morris Mini Traveller.

 

Da bi dizajnirao novi model Clubman 1967. godine, British Motor Holdings je angažovao Roja Hejnsa koji se proslavio kao čovek sa oštrim okom za savremene trendove. Na kraju, tri automobila u serijskoj proizvodnji bila su zasnovana na modelu Clubman. Prvi je bio limuzina, koja je debitovala 1969, a godinu dana kasnije usledio je karavan. Bio je tu i sportski 1275 GT, koji nije nosio ime Clubman. Model 1275 GT će postati svojevrsni heroj auto-moto sporta. Tokom karijere duže od 10 godina, proizvedeno je gotovo 600.000 modela MINI Clubman i on postao važan automobil u istoriji brenda.

 

MINI CLUBMAN

 

Model Clubman karavan će se proizvoditi sve do 1981, ili tehnički do 1982. godine pod nazivom 1000HL karavan. Tokom svog veka on je dobijao neka manja unapređenja, poput novijeg 45bhp 1098cc motora kojim je zamenjen prvobitni 38 bhp 998cc motor koji je Clubman nasledio od originalnog MINI-ja.

 

MINI CLUBMAN

 

Pol Hjuz – koji je stigao u isto vreme kada i Pol Hejns – dizajnirao je novu, ergonomičniju instrument tablu, koja je bila pozicionirana iza volana umesto posred kabine, kao u originalnom MINI-ju. Do 1980. godine, taj dizajn će postati standard za sve MINI-je.

 

Godine 2007, MINI Clubman – verzija karavan – vaskrsnuo je posle pauze od preko 25 godina. Baš kao original, on je doneo sa sobom i nešto novo. Kao što bi se i očekivalo od karavan modela, imao je više prostora za noge i veći prtljažnik. 

 

MINI CLUBMAN

 

Bilo je samo pitanje vremena kada će se MINI okušati i sa komercijalnim vozilom zasnovanim na modelu Clubman. Rezultat je bio MINI Clubvan, koji se proizvodio od 2012. do 2014. Bez zadnjih sedišta i sa metalnim panelima umesto zadnjih prozora, Clubvan je nudio veći prostor za utovar.

 

Ta vrata sa strane suvozača neće ostati u aktuelnoj iteraciji uvedenoj 2015. Međutim, aktuelni Clubman može da se pohvali dužim međuosovinskim rastojanjem, koje omogućava automobilu da ima četvora vrata i prostraniji enterijer. Pored toga, ima elegantniji i manje kockast izgled, širi raspon opcija motora i napredniji sistem informisanja i zabave. On ostaje pravi automobil sa 5 sedišta kako za pojedince, tako i za porodice. Za one koji vole brzinu, uzbuđenje i praktičnost, verzija John Cooper Works nudi upravo to. Kao MINI, Clubman može da se prilagodi vlasniku na mnogo načina, od uobičajenih pruga do jedinstvenih dizajnerskih rešenja za MINI krov, kao i višestrukih specijalnih edicija - poput MINI Clubman Untold edicije, koja je debitovala 2022. godine.

 

MINI CLUBMAN

 

Godinu dana kasnije, stigli smo do MINI Clubman finalne edicije automobila sa kojom se opraštamo uz ekskluzivne elemente. Finalna edicija daje modelu Clubman novi izgled koji iskazuje počast svom nasleđu i ostavlja vrhunski utisak kakav nikada ranije nije bio viđen, a biće proizveden simbolično u samo 1969 primeraka. 

 

MINI CLUBMAN