COMING SOON!

author.product-selector.pdhNotAvailable.disclaimerInfo.text This component is currently unavailable. But feel free to look around. And come back soon if you can’t find what you’re looking for this time.
motion

Q&A - SVE ŠTO STE ŽELELI DA ZNATE O MINI ELEKTRIFIKOVANIM VOZILIMA

Osnovni pojmovi:

  • Elektrifikovana vozila – potpuno električna vozila, hibridi i plug-in hibridi.
  • Elekrična vozila (BEV) – vozila koja pogoni isključivo baterija visokog napona.
  • Plug-in hibridi (PHEV)  - vozila koja imaju opciju pogona na bateriju ali i klasičnog pogona na motor sa unutrašnjim sagorevanjem kada se baterija isprazni.
  • Range – popularan naziv za domet vozila odnosno koliko daleko može preći jednim punjenjem baterije
 
  • Koja elektrifikovana vozila MINI ima u ponudi?

MINI ima u ponudi: 

  1. Električna vozila 
  2. Plug-in hibride
  • Kako funkcioniše električno vozilo? 

Za razliku od motora sa unutrašnjim sagorevanjem, koji za pokretanje motora koriste energiju dobijenu sagorevanjem goriva, električno vozilo koristi energiju iz baterije, čiji kapacitet određuje domet tzv. „range“ električnog vozila. Ovo radi isključivo na struju i nema motor sa unutrašnjim sagorevanjem, te ne proizvodi emisiju štetnih gasova. 

  • Koliko vozilo može preći jednim punjenjem?

Domet MINI vozila sa napunjenom baterijom je:

MINI Cooper SE (BEV) – 240km
MINI Cooper Countryman (PHEV) – 52km

Kao i kod konvencionalnih automobila, jednim punjenjem baterije može se preći određena kilometraža i to pre svega zavisi od načina vožnje, a zatim i od mnogih drugih faktora.

Električni automobili su pretežno namenjeni za gradsku vožnju i ako ih tako razumemo, vozila iz naše ponude zadovoljavaju potrebe prosečnog vozača naših prostora. A nekad čak i višednevne potrebe. 
Recimo MINI Cooper SE po WLTP standardu ima deklarisan domet sa jednim punjenjem od 240km. Ovo je izvodljivo u idealnim uslovima, dok će realna svakodnevna vožnja okvirno omogućiti da pređete 200-220km sa potpuno napunjenom baterijom uz spoljnu temperaturu koja ne zahteva intenzivno grejanje kabine i uz pretpostavku da niste previše “agresivni” u vožnji. Grejanje kabine će od dometa oduzeti okvirno 40km. Benefit ovog modela je sto poseduje toplotnu pumpu u okviru standardne opreme, dakle bez doplate.

  • Da li domet treba da bude nešto zbog čega ću se brinuti?

Zabrinutost dovoljnog dometa je briga koja je uglavnom neosnovana. Potpuno električna vozila idealna su za ljude koji mogu napuniti bateriju kod kuće ili na poslu. Danas se otvara sve više javnih punjača, posebno u gradskim područjima i duž autoputa. To znači da će ubuduće biti sve lakše i lakše putovati na duže relacije. Posebno se ističe činjenica da vozači EV vremenom steknu veštinu i svoju vožnju prilagode tako da troše minimalno baterije.

  • Na kakvim punjačima mogu puniti elektrifikovano vozilo?

Vozila se mogu puniti putem:

1. Klasične kućne utičnice (kabl za punjenje dolazi uz vozilo) - vreme punjenja okvirno 9,5 do 10,5 sati.

2. AC punjači* (trofazni punjači) - vreme punjenja okvirno 3,5 sata.

 *Ovakvih punjača trenutno u Beogradu ima oko 50, ali ovu vrstu punjača možete ugraditi u svojoj garaži, ukoliko za to postoje uslovi (trofazna struja i minimum 16 Ampera po fazi). Cena ovog punjača je oko 1.100€ plus dodatne instalacije čija cena zavisi od pozicije ugradnje.

3. DC punjači- vreme punjenja oko 35min – ovo su samo javni punjači. Trenutno je u izgradnji 15 ovakvih punjača na autoputevima u Srbiji. Trenutno ih u većim gradovima ima između 10 i 15.

  • Da li se punjenje na javnim punjačima naplaćuje?

Punjenje je, za sada, na javnim punjačima svuda besplatno.

  • Postoji li mapa punjača?

Detaljnu mapu punjača možete pogledati na: https://www.plugshare.com/

  • Koliki su troškovi kućnog punjenja vozila?

Računica oko troškova punjenja na kućnoj utičnici varira od trenutka punjenja (noć/dan), stabilnosti napona u mreži, kvaliteta utičnice i slično. Okvirna računica glasi: za 42kW, koliko iznosi kapacitet pune baterije, puta cena kW daje cenu koštanja za 300km vožnje.

  • Nemam garažu, da li smem puniti automobil na produžni kabl?

Nije dozvoljeno koristiti produžne kablove prilikom punjenja.

  • Da li baterija ima rok trajanja ili neku vrstu garancije?

Garancija na bateriju električnog MINI Cooper SE modela je 8 godina ili pređenih 100.000 km i nakon ovoga MINI garantuje 70% kapaciteta baterije, dok je kod MINI Cooper Countryman PHEV modela garancija 6 godina ili pređenih 100.000 km.

  • Postoji li nešto što MINI razlikuje od drugih električnih modela pri samom punjenju?

Postoji. MINI Cooper SE jedini među električnim automobilima ima opciju koja brine o drugim vozačima. Radi se o tome da na interfejsu automobila možete izabrati opciju otključavanja konektora kada je baterija vozila napunjena. Ovo znači da na javnom punjaču drugi korisnik može Vaše vozilo skinuti sa punjača ukoliko je ono potpuno napunjeno i priključiti svoje, naravno, ukoliko se Vi zadržite duže od očekivanog, kao na primer, u biskopu tržnog centra.

  • Koja je cena registracije električnih vozila?

Registracija vozila iznosi oko 23.000 rsd.

  • Koliko košta održavanje električnih vozila?

Ovaj podatak je jako bitan prilikom donšenja odluke o kupovini električnog automobila. Oni ne zahtevaju redovne posete servisu u tolikoj meri koliko to zahtevaju vozila koja imaju motor sa unutrašnjim sagorevanjem. Servis se radi jednom u dve godine bez obzira na pređene kilometre i košta okvirno 22.000 rsd.

  • Koja se još vozila MINI u svojoj ponudi, a svrstavaju se u elektrifikovana?

Drugu grupu elektrifikovanih vozila čine MINI hibridi.
Ovi modeli kombinuju dve vrste pogonskog agregata sa dva izvora energije, pa tako koriste motor sa unutrašnjim sagorevanjem i elektromotor čiji su izvori energije fosilno gorivo, odnosno električna energija.

MINI hibridni model koji imamo u ponudi poseduje mogućnost dopunjavanja baterije pomoću spoljnih izvora odnosno punjača. Ova vrsta vozila se popularno označava kao PHEV odnosno “plug in hybrid electric vehicle”. Glavna karakteristika ovakvih vozila je kombinovanje pogona, koje se može ostvariti automatski ili po želji vozača pa je tako moguće samostalno koristiti elektromotor ili motor sus, ali i ostvarivati kretanje njihovom kombinacijom. U aktuelnoj generaciji PHEV modela, MINI Cooper SE Countryman ALL4 ima mogućnost vožnje na električni pogon u opsegu od 44 do 52 km. Ovo je značajno, jer omogućava da u svakodnevnoj gradskoj vožnji 80% korisnika ne koristi motor sus, jer je autonomija čisto električne vožnje sasvim dovoljna

  • Za koga su idealna PHEV vozila?

PHEV vozila predstavljaju idealan prelazak sa klasičnih vozila i motora sus na potpuno električne automobile, jer „range anxiety“, odnosno zabrinutost u vezi autonomije i trajanja baterije, nestaje zahvaljujući opciji pogona i na klasičan agregat sa unutrašnjim sagorevanjem, a sa druge strane, ovakvo vozilo pruža sve benefite ekološkog vozila na elektro pogon. Takođe, ukoliko izaberete automatsku opciju, inteligentni sistem će na idealan način balansirati između ove dve vrste pogona i samostalno se prilagođavati, u skladu sa uslovima na putu.

  • Kako funkcioniše punjenje plug-in hibrida?

Punjenje se odvija na jednostavan način - automobil je moguće puniti kod kuće (tako što se vozilo jednostavno priključi na standardnu mrežu od 220 V), u vikendici i garaži, na otvorenom ili zatvorenom parkingu, na poslu, benzinskim stanicama, tržnim i poslovnim centrima, javnim garažama, supermarketima, restoranima, hotelima i drugim lokacijama. Punjači se razlikuju po snazi i brzini punjenja. Tako brzina punjenja može biti sporija – na kućnoj utičnici, ili brža – na AC punjačima, naizmeničnom strujom. 

Primera radi, MINI Cooper SE Countryman ALL4 će provesti na kućnoj utičnici oko 3,8 sati da bi u napunio bateriju 80%, dok će mu za to na
AC punjaču biti potrebno oko 2,4 sata. Kad je u pitanju autonomija, treba imati u vidu da uvek pomaže i pažljiva eko vožnja pri kojoj vozač koristi nizbrdice i usporavanja za regeneraciju električne energije tj. da dopunjava bateriju.

Za one koji koriste svoj hibridni MINI za duža putovanja, modovi vožnje omogućavaju da koriste električnu energiju tačno tamo gde je to najefikasnije – jer je moguće iskoristiti kretanje koje se odvija pomoću motora sus i tako dopunjavati bateriju kako bi čisto električni pogon
iskoristili tamo gde su manje brzine kretanja - u urbanoj sredini, odnosno u gradskoj vožnji. Sve ovo omogućava mod vožnje Battery. Vozač u svakom trenutku može da pređe na čisto električnu vožnju aktiviranjem moda Max eDrive i iskoristi sačuvanu energiju. A možda je i najefikasnije koristiti Auto eDrive mod jer tada automobil sam određuje u kom trenutku će kretanje biti samo na elektro pogon, na pogon motorom sa unutrašnjim sagorevanjem ili njihovu kombinaciju. 

Osim u vožnji (regeneracijom), bateriju je moguće dopunjavati na AC punjačima (koji mogu biti javni ali i postavljeni u privatnim garažama ili čak na otvorenom ispred kuće ili stambene zgrade), a zatim i na kućnim utičnicama korišćenjem punjača koji je standardna oprema
vozila
. U toplim letnjim danima moguće je programirati vozilo da pripremi kabinu tako što će prethodno aktivirati klima uređaj i time unaprediti nivo zadovljstva u vožnji.

  •  Odakle struja PHEV vozilu ako je baterija potrošena? 

Hibridna vozila imaju sistem regenerativnog kočenja, što znači da vozilo prilikom kočenja motorom ili usporavanja pretvara kinetičku energiju u električnu, skladišti je u bateriji i zatim koristi po potrebi. Naravno, MINI hibridna vozila je moguće dopuniti iz spoljnih izvora električne energije –  na AC punjačima ili kućnim utičnicama.

  • Koliko iznose subvencije države na kupovinu elektrifikovanih vozila? 

Subvencije države na kupovinu električnih iznose 5.000€, a na kupovinu plug-in hibridnih vozila, koja imaju emisiju manju od 50g/km, iznosi 3.500€

 

Cenovnik

*Subvencija zavisi od opreme vozila i ukoliko emisija co2 prelazi 50g/m2, gubi se pravo na subvenciju

 

Preuzmite uredbu o uslovima i načinu ostvarivanja subvencije na BEV i PHEV vozila.

 

 

Zaključak:

Svaki vozač je drugačiji i ima svoje lične potrebe. Srećom, postoji mnogo različitih vrsta motora koji zadovoljavaju svaku od ovih potreba i svaka vrsta pogona nudi vozačima određene prednosti. Čak i konvencionalni automobili na benzin ili dizel imaju svoje mesto u budućnosti mobilnosti za određene korisničke grupe i za posebna područja primene.